Är du en bra lyssnare på jobbet?

För att bli en bättre lyssnare på jobbet är det viktigt att förstå konceptet aktivt lyssnande. Många tror att de är bra lyssnare eftersom de undviker distraktioner, håller tyst och visar tecken på uppmärksamhet när någon talar. Även om dessa handlingar är kloka, kan de ändå lämna talaren känslan av att inte bli helt förstådd eller till och med förbisedd.

Aktivt lyssnande går utöver dessa grundläggande åtgärder och innebär att behärska flera andra färdigheter. Det handlar om att inte bara höra orden utan också vara medveten om talarens tankar och känslor. Det omskapar en konversation till en aktiv, icke-konkurrensutsatt, tvåvägskommunikation.

Enligt Robin Abrahams och Boris Groysberg från Harvard Business School består aktivt lyssnande av tre aspekter: kognitiv, emotionell och beteendemässig. Den kognitiva aspekten innebär att vara uppmärksam på all information, både explicit och implicit, som du tar emot från den andra personen och att förstå och integrera denna information. Den emotionella aspekten handlar om att förbli lugn och medkännande under konversationen och att hantera eventuella känslomässiga reaktioner. Den beteendemässiga aspekten handlar om att visa intresse och förståelse både verbalt och icke-verbalt.

Att bli skicklig på aktivt lyssnande är en livslång strävan, men även små förbättringar kan göra stor skillnad i din förmåga att lyssna effektivt.

En användbar metafor för att förstå aktivt lyssnande kommer från ledarskapskonsulterna Jack Zenger och Joseph Folkman. De jämför lyssnaren med en studsmatta som ger talarens tankar energi, acceleration, höjd och förstärkning.

För att träna på aktivt lyssnande är det viktigt att förstå din standardlyssningsstil. Det finns olika lyssningsstilar, inklusive uppgiftsorienterad, analytisk, relationsinriktad och kritisk lyssning. Att reflektera över och förstå din vanliga stil hjälper dig att medvetet välja rätt lyssningsläge för varje specifik situation.

Att göra ett aktivt, medvetet val om hur du bäst lyssnar innebär att ställa dig själv frågor som varför du behöver lyssna, vem som är fokus för uppmärksamheten i konversationen och varför du talar. Genom att reflektera över målen för varje konversation och vara medveten om den andra personens behov kan du anpassa ditt lyssningsläge för att vara mest effektivt.

För att undvika att distraheras och verkligen vara närvarande under konversationen är det viktigt att inte bara undvika yttre distraktioner som mobiltelefoner, utan också att hålla ditt eget sinne fokuserat. Att undvika att formulera ditt svar medan den andra personen talar och istället lyssna utan en agenda ökar din förmåga att förstå och behandla det som sägs.

Att regelbundet fråga dig själv om du fortfarande lyssnar och vara beredd att erkänna om du har missat något är också en viktig del av aktivt lyssnande. Att vara öppen för att fråga om förtydliganden och visa genuint intresse genom att ställa relevanta frågor visar att du inte bara har hört vad som har sagts utan också förstått det.

För seniora ledare är det även viktigt att överväga om de befinner sig i en informationsbubbla där anställda kanske undviker att ifrågasätta eller utmana dem. Att aktivt söka input från alla nivåer och skapa en atmosfär av förtroende istället för hierarki är avgörande för att främja öppen kommunikation och effektivt ledarskap. Att vara närvarande och tillgänglig för att lyssna på signaler av fara eller möjlighet från oväntade håll är en viktig del av att vara en effektiv ledare.

Sammanfattningsvis visar forskning att de som engagerar sig i aktivt lyssnande uppfattas som mer kompetenta, sympatiska och pålitliga av andra. Dessutom har aktivt lyssnande positiva samband med anställdas uppfattning om stöd från deras chefer, vilket i sin tur förutsäger högre nivåer av jobbsatisfaction och organisationsengagemang. Investeringen av tid och ansträngning för att förbättra dina lyssningsfärdigheter har därmed flera fördelar både för dig själv och för organisationen.

Previous
Previous

Stöd när du anställer en person som har varit utan arbete en längre tid eller är nyanländ!

Next
Next

Branscher där efterfrågan på arbetskraft är hög!